“Ankomsten” Sælsom billedfortælling hylder det fremmede

Shaun Tan

Shaun Tan

Scenografien er enkel; et filmlærred, flankeret af to musikere, danner fokus for Shaun Tans poetiske og sælsomme billedroman om ankomsten til et fremmed land. Understøttet af et Piazzollask musikalsk univers, bliver formidlingen af Tans fortælling en hjertegribende skildring om emigranten i os alle.

Musikerne i klassiske herrejakker bliver en slags udspaltninger af Tans tegnede hovedperson, der bringer fortællingen ind i det fysiske rum.

Klipperen og instruktøren Jonas Wagner har igennem panoreringer og klipning formået at skabe en underfundig og intens inddragelse i Tans billedfortælling.

I gennem seks afsnit fra afskeden med familien, rejsen, til ankomsten, mødet med det fremmede og til slut familiesammenføringen, kommer vi helt tæt på følelsen af, hvordan det kan opleves at ankomme til et totalt fremmed land, hvor sprog, vaner, dyr og mennesker er uforståeligt og skræmmende, men også eksotisk, sælsomt og smukt.

Med pianistens og akkordeonistens stemningsmættede akkompagnement, gribes man af Shaun Tans gråbrune billedrejse under en truende himmel og i mødet med en ukendt og fremmedartet verden.

Tan skaber, med sine tegninger, et slags prefuturistisk univers, der ikke alene har referencer til industrialiseringens begyndelse og den amerikanske immigration, men også til totalitærstatsmetoder og Hitlers jødeudryddelse. Et univers der på samme tid er surrealistisk og eksotisk med sære dyr og skabninger, der leder tankerne hen på Alice i eventyrland.

De ukendte tegn og bogstaver, som dukker op i de figurative tegninger, giver et dobbelt formidlingsplan, der gør fortællingen tilgængelig for både børn og voksne. I én forstand illustrerer tegnene det fremmede sprog, hovedpersonen i fortællingen møder. I en anden forstand er de illustrative for selve fortællingens metagreb, som værende en ordløs fortælling, der både kan sanses gennem billeder og forstås gennem en vrimmel af symboler og tegn.

Ud af det dobbelte fortællingsplan, har Teater Rio Rose formået, på engang at skabe en hyldest til det fremmede, sætte fokus på fortællingens reference til nutidens flygtningeproblematik og samtidig give et svar på, hvad der får mennesker til at flygte og rejse langt væk fra alt det de kender. Med få enkle parametre; billeder og musik, er forestillingen skåret helt ind til benet, hvilket giver plads til vores egen refleksion og fordybelse.

 
Spillested: Teatret ved Sorte Hest
SPILLEPERIODE: 25. april – 23. maj 2015

Produktion: Teater Rio Rose
Forfatter og illustrator: Shaun Tan
Akkordeon: Francesco Calì
Flygel: Thomas Clausen
Instruktion, scenografi: Tove Bornhøft
Klipper og instruktør: Jonas Wagner
Komponist: Thomas Clausen

FacebookTwitterLinkedInPinterestGoogle+EmailDelicious

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *